31 tammikuuta, 2012

Muotinäytös -kuin lyhytelokuva

Muotinäytös tarjoaa parhaimmillaan elämyksen kuten elokuva tai lyhytfilmi. Muotinäytökset ovat kuin leffoja, sillä kärjistetysti ne ovat onnistuneita herättäessään tunteita. Jos leffan jälkeen tuijottaa valkokangasta, että jaa, on kokemus harvoin ollut vaikuttava. Sama muotinäytösten kanssa. Jos ne saavat aikaan wow-efektin jää näytös paremmin mieleen ja siitä tuntee saaneensa jotain. Oli se sitten inspiraatio tai mielenkiintoisia vaatteita.

Muotinäytös kuin lyhytelokuva


Muotinäytös on mielestäni onnistunut myös herättäessään alakuloa ja surullisuutta, taas kuten surullinen leffa. Melankolinen muotishow voi olla taiteellinen ja hyvin suunniteltu ja toteutettu kokonaisuus. Vähän kuin Kieslowskin elokuva. Ennen kaikkea muotinäytös on kokonaisuus, joka muodostuu tilasta, musiikista, malleista ja vaatteista sekä rekvisiitasta ja taustavideosta.

Muotiviikoilla vieraat juoksevat näytöksestä toiseen eivätkä ehdi jäädä seurustelemaan keskenään tai suunnittelijan kanssa, mikäli tällaiseen ylipäänsä olisi mahdollisuutta. Muotiviikot ovatkin hektisiä niin järjestelijöille kuin malleille ja vierailijoille. Joista vierailijat pääsevät tietysti helpoimmalla. Järjestelijöillä unet jäävät vain pariin tuntiin yössä, mutta onneksi muotiviikot kestävät nimensä mukaisesti pidennetyn viikonlopun verran tai sitten sen viikon ajan. 

Mieleenpainuvia muotinäytöksiä miettiessäni mieleen tulee kieltämättä muita kuin suomalaisia näytöksiä, koska ulkomailla usein myös budjetit ovat suurempia ja rahaa liikkuu alalla enemmän. Ulkomailla saadaan mm. pitkiä näytöslavoja, artisteja ja monenlaisia efektejä. Laadukkaita muotinäytöksiä järjestetään paljon Pariisissa, Milanossa, New Yorkissa ja esim. Berliinissä. Mieleenpainuva muotinäytös on myös kiva matkamuisto jos onnistut saamaan liput näytökseen. Choreograffiti toteuttaa kyseisissä kaupungeissa laadukkaita muotinäytöksiä.

Näytös tukee esiteltävää mallistoa


Muotinäytöksiä järjestetään vain vaatemallistojen esittelyä varten, joten show'n pitäisi olla sivuseikka. Vaatteiden mallit, leikkaukset, materiaalit ja värit ovat ne tärkeimmät, joihin keskitytään. Show on kuin paketti ympärillä, johon vaatteet kääritään. Laadukas show toimeen maineen hallinnassa kohottaen vaatemerkin tai suunnittelijan brändin imagoa. Imagon merkitys ilmenee myös siinä kuinka moni oikeasti uskoisi saavansa laadukkaampaa ruokaa hodarikioskilta kuin ravintolasta.




Follow my blog with Bloglovin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti